En svensk Grizzly

Veddragarnas favoritskoter. Grizzlyn drog allt du lastade på och var omöjlig att köra fast med.

Om du inte tog dig fram med någon annan skoter var det möjligt med Grizzlyn.
Så var det åtminstone enligt legenden
.

För legendarisk är den, Aktivs största arbetsmaskin. Det var Sveriges mest sålda dubbelbandare trots hård konkurrens av bl.a Ockelbo 8000.
Säg den skidled som inte varit preparerad med hjälp av en Grizzly, de lär i alla fall vara få. Som veddragare var den överlägsen det mesta som fanns att köpa på marknaden. Många köpte dock en Grizzly för att de "visste" att det inte gick att köra fast med den.
Idag vet i alla fall jag att det inte är särskilt svårt att fastna med vilken skoter som helst, vare sig det är en kort-, lång-, eller dubbelbandare.

Titanic var inte osänkbar och Grizzlyn kunde gräva fast sig i snön. Enda trösten då, medan man i sitt anletes svett försökte gräva fram pansarvagnen, var att andra skotermodeller fastnat långt tidigare. Absolut ingen skam skall ligga över Grizzlyns snöegenskaper.

Dragviljan var rent ut sagt hiskelig. Jag har sett min farbrors Grizzly dra lass som knappt hans traktor rådde på, nu var hans traktor inte så stor men ändå. Grizzlyns bredd och tyngd i kombination med sin råstyrka var mäktig att skåda.

Köregenskaperna var i ärlighetens namn lite sådär. På hårt underlag var det svettigt att tampas med denna koloss. Nä, Grizzlyn trivdes bäst i mjuksnö eller åtminstone på mjukare leder. Då var den snudd på smidig och kom till sin fulla rätt, som den kung av skogenn den ändå var.

Rent utseende mässigt har Grizzlyn behållt sin karakteristiska huv genom alla år. Den har dock växlat i färg, från blå till svart och till sist vit. Dekalerna har naturligtvis också ändrats genom åren.

Redan från början bestyckades Grizzlyn med en rejäl motor. Aktiv använde sig av Arctic Cats Spirit motor på 500 cc. När Arctic Cat gick i konkurs bytte man till Rotaxs 503 Scandinavia motor istället.
Vad få vet är att Grizzlyn tydligen också såldes som Polaris Grizzly de luxe 1985 av Polaris åtminstone i Canada. Den versionen av Grizzlyn var utrustad med en lite tamare Fuji 440 motor.

När det gäller boggien var det som på det flesta dubbelbandare hjulboggie som gällde. I mitten av 80-talet hivade Aktiv hjulboggien till förmån för den effektivare glidboggien, denna var dessutom ledad. Detta gjorde en redan bra maskin ännu bättre, speciellt eftersom Grizzlyn var ensam dubbelbandare på marknaden med glidboggie.

När Aktiv stängde dörrarna på 90-talet var Grizzlyn den sista och enda kvarvarande modellen på programmet.

RS

Modell
Motor
Effekt
Matta
Boggie
Tot.Längd
Höjd
Bredd
Tj.Vikt

Aktiv Grizzly de luxe -84
Rotax 503 Scandinavia (497 cc)
28 kw/38 hk
2x 384x38 cm
Aktiv glidboggie
308 cm (med skidor)
138 cm (med vindruta)
97 cm
ca 370 kg (inkl full tank


Grizzly anno 1982